Aisha's Personal Note || Relaxers bestaan niet meer
Toen we op 23 december 2014 de #MBH Get Together organiseerde in Suriname, zei Megisa iets moois: Wij (als in: jij, ik, alle vrouwen die ooit struggelde - of dat nog steeds doen - met hun kroeshaar of krullen) bevinden ons op dit moment echt in een unieke en interessante positie. Wij zijn namelijk de doelgroep die als kleine meisjes op de vloer tussen de benen van onze moeders zaten met naast haar een grote pot Dax en in haar handen een kam waarvan de tanden net niet ver genoeg uit elkaar stonden. We schreeuwden of gilden het uit van de pijn. Ons haar was aan de ene kant onze kroon, maar aan de andere kant onze grootste vijand.
Yes! Eindelijk een relaxer
Hoe groot was de vreugde wel niet toen wij als kleine meisjes te horen kregen, dat er een permanente 'oplossing' te koop was, waarmee we ons haar binnen enkele uren super steil konden krijgen. We keken er dan ook naar uit dat we vanaf onze 16de (of voor sommigen zelfs 12de of 10de) levensjaar eindelijk gebruik mochten maken van deze 'oplossing': de relaxer. Fast forward; dit brengt mij weer naar hetgeen waarmee ik deze post begon: Wij bevinden ons in een unieke en interessante positie. We zitten namelijk in een soort van overgangssituatie, die ervoor heeft gezorgd dat ik - en met mij veel andere moeders (of misschien wel grote zussen) - mijn eigen dochter écht kan leren hoe ze met haar haar kan omgaan, zonder dat het ooit in haar gedachte opkomt om haar haar permanent steil te maken.
Kroeshaar = liefde
De overgangssituatie waar ik het over heb, heeft natuurlijk alles te maken met de steeds groter wordende groep meisjes en vrouwen die echt - maar dan ook écht - is gaan houden van hun kroeshaar (of krullend haar). En het mooie van dit alles is dat internet daar een heel grote rol in heeft gespeeld en dat vandaag de dag nog steeds doet. Want is het niet prachtig dat iemand mijlenver van mij vandaag met één druk op de knop een grote inspiratiebron voor mij kan zijn. Blogs, Facebook, Youtube, Pinterest, Instagram, Tumblr...het zijn allemaal kanalen die door 'gewone' vrouwen en meisjes als middel worden gebruikt om anderen te inspireren. 'Gewone' vrouwen, maar ook de bekendere Hollywoodsterren - zoals Solange Knowles - of onze eigen Hollandse sterren, zoals Sylvana Simons, jeugdjournaal presentatrice Milouska Meulens en RTL Z presentatrice Diana Matroos.
Deze verandering leek in het begin eerst een soort van modeverschijnsel; net zoals het in de jaren '70 helemaal hot was om een afro te dragen. Solange Knowles deed de big chop en ineens deed iedereen mee aan de big chop. Maar een modeverschijnsel of trend, dat blijkt het dit keer niet te zijn. Puur om het feit dat de beslissing om natuurlijke krullen te dragen, niet een op een trend gebaseerde keuze is, maar eentje met een achterliggende gedachte. Eentje die hand in hand gaat met zelfacceptatie en het oprecht leren houden van je eigen haar.
De val van de relaxers
Dat de Big Chop acties van vele vrouwen, geen tijdelijk modeverschijnsel bleek te zijn, werd ook opgemerkt door de grotere blackhair merken. Of tja, beter gezegd: ze voelden het in hun portemonnee. Onlangs kreeg Megisa van een journaliste een mail, die zij weer kreeg doorgestuurd van het Amerikaanse onderzoeksbureau Mintel. Uit cijfers van dat bureau blijkt namelijk dat de verkoop van relaxers sinds 2009 zijn gedaald met 34%. Maar dat is nog niet alles. De verwachting is namelijk dat de verkoop van relaxers zal blijven dalen. Mintel voorspelt van 2014 tot en met 2019 een verdere daling van de verkoop tot wel 51% en geeft als reden - hoe kan het ook anders - de stijgende populariteit van de natural hair movement en de afwijzende houding van vrouwen jegens harde chemicaliën (zoals de relaxers).
Ja, we houden van veelzijdigheid
De populariteit van de natural hair movement, merken wij zelf ook op MyBlackHair.nl. Artikelen die met 'natural hair' te maken hebben worden doorgaans vaker gelezen dan artikelen waarin bijvoorbeeld styling-tips worden gegeven voor wanneer je een relaxer in je haar hebt. Maar er is nog een opvallende ontwikkeling. Want de acceptatie van ons kroeshaar heeft er ook voor gezorgd dat we steeds creatiever zijn geworden en de veelzijdigheid van ons haar zijn gaan omarmen. We weten nu hoe we onze eigen krullen gezond kunnen houden en nog mooier kunnen maken. Dat is de basis. Maar we willen zo af en toe ook genieten van andere creaties: box braids, een weave, crochet braids en ja zelfs steil haar! Echter de belangrijkste criteria's hierbij zijn dat het allemaal tijdelijk en op een zo gezond mogelijke manier haalbaar moet zijn. Ons haar moet binnen 1 wasbeurt weer terug kunnen keren naar onze eigen krulpatroon, zonder dat ons haar beschadigt raakt. Dus ja, we houden van veelzijdigheid, we houden van veranderingen, maar niet voor lang. We moeten altijd weer terug kunnen naar de basis, ons kroeshaar.
De oproep van Keune kwam te laat
De dalende verkoopcijfers van de relaxers en het steeds groter worden van de groep naturals is dus een feit. Daarmee gepaard gaat de vraag naar andere soort producten. Want zoals ik net al zei, ook al ben je natural en weet je hoe je je natuurlijke krullen moet verzorgen; af en toe blijft het leuk om eens je haar steil te maken. En dat weten de bekende blackhair merken inmiddels. Het gevolg is dus dat er nog steeds producten worden ontwikkeld waarmee je je haar steil kunt maken. Alleen zijn dit soort producten minder permanent; echter niet volledig 'natural'. Om de natural hair minded vrouwen over te halen het product te kopen, wordt de ingrediëntenlijst iets aangepast en - heel erg belangrijk - de naam van het product veranderd. Relaxers bestaan voor hun daarom niet meer. Met namen als 'Texture Release' (Avlon) en 'Naturally Straight' (Beautiful Textures) proberen ze consumenten te overtuigen gebruik te maken van deze nieuwe groep tijdelijke 'straighteners'. En ja, het begint te werken.
De oproep van het Nederlandse haarcosmetica bedrijf Keune onlangs, waarin zij opzoek zijn naar vrouwen met kroeshaar in verband met de ontwikkeling van een nieuwe relaxer en straigthtening product is erg opmerkelijk. En dan niet perse omdat ze een relaxer en straigtening product willen ontwikkelen. Maar meer om de tekst die de oproep ondersteunde. De zin "Ben jij helemaal klaar met je flinke bos kroes- of krulhaar...." werd - wetende wat we nu over ons haar weten en gezien de groei van de natural hair movement - geplaatst in een hele verkeerde tijd. Hadden ze deze oproep met dezelfde tekst misschien 5 tot 10 jaar geleden in een krant geplaatst, dan was er waarschijnlijk minder oproer over geweest.
Helaas is de oproep en de bijbehorende reacties van de Facebook pagina van Keune verdwenen (bovenstaande foto heb ik gevonden op Kroeshaar.com). Ook wij hadden hem namelijk gedeeld op onze Facebook pagina, juist om jullie mening erover te horen. Best jammer, dat ze het hebben verwijderd want er stonden in de comments naast heel veel negatieve reacties ook goede opmerkingen en opbouwende kritiek van verschillende vrouwen én mannen.
Omdat ik in Suriname woon, kan ik geen gehoor geven aan de oproep. Maar waarschijnlijk hebben ze wel veel aan het bovenstaande verhaal. Want als reactie op de vraag of Keune - of ieder ander haarcosmetica bedrijf - nou wel of niet een relaxer zou moeten ontwikkelen kan ik als aanvullend antwoord geven: relaxers bestaan niet meer.
Wat is jouw mening hierover en hoe zie jij de toekomst van relaxers?
More from:
Category_Uncategorized